2019年度工学院大学大学院・システムデザイン専攻
Contemporary Japanese Economy[3511]
2単位 上木 夏実 非常勤講師
- <授業のねらい及び具体的な到達目標>
- 【授業のねらい】
本講義は、今後国際社会で活躍を目指す海外からの留学生及び日本人学生を対象にしており、英語ベースで日本経済について理解・議論する機会を提供します。実践を意識した構成となっており、講義形式によるインプット・理解だけではなく、受講者によるディスカッションやプレゼンテーションといったアウトプットの機会を多く設けます。 日本経済の基礎知識・日本企業の動向・グローバル企業の課題などを講義形式で 伝えるとともに、ビジネスにおいて必要とされるロジカルシンキング、プレゼンテーション スキルをワークショップ形式にて学習します。基本的に講義は英語で行いますが、理解できるまで日本語も交えて説明しますので、英語力について心配することはありません。授業を楽しんでください。
The objective of this course is to provide opportunity for international and Japanese students who are willing to work in global environment in the future to acquire knowledge and discuss about key economic concepts, business theories and characteristics of Japanese economy in English. In order to gain practical skills in business, the class provides ample opportunities for the students to practice output of knowledge such as discussions and presentations, in addition to the lecture-style input opportunities. Each class will include lectures on characteristics and trends of Japanese economy, strategies and challenges of Japanese companies in the global market as well as workshop to develop logical thinking skills and presentation skills that are essential to succeed in global business environment.
【具体的な到達目標】
日本経済の特徴的な事象について、特に企業活動の側面に焦点を当て、ビジネスフレームワーク等を活用し、分析を行います。現代の日本企業を取り巻く外的環境(景気動向、国際競争、等)および内的環境(企業戦略や意思決定過程、企業文化、企業不正、等)についての分析を通じて日本経済についての理解を深め、未来を考察することができます。 This course introduces characteristics of Japanese economy, focusing on the aspect of Japanese corporate activities and perform various analysis utilizing business theories and frameworks. This course aims to deepen understanding of the Japanese economy through analysis of the external environment (business trends, international competition, etc.) and internal environment (business strategy and decision-making processes, business culture, internal control, fraud, etc.) surrounding Japanese companies. The course provides an opportunity for international students to learn about Japanese economy and companies in English and take a first step to develop the career in the global environment.
学位授与の方針 (A),(B4-2),(C-2)
JABEE学習・教育到達目標 「システムデザインプログラム」 (D)国際的にも通用するコミュニケーション力、リーダーシップなどの社会・人間関係スキルをもつ技術者・研究者を育成します:◎
JABEEが求める知識・能力 (a),(b),(e),(f),(g),(h),(i):○
- <授業計画及び準備学習>
- 【授業計画】
1. Introduction and team building activity(イントロダクション、チームビルディング) 2. Economy in Japan(日本経済の概要) 3. Practicing Business in Japan (Manga case method)(日本におけるビジネス慣行:マンガを使ったケーススタディ) 4. Basic of global marketing 1: The 4P's of Marketing across cultures (グローバルマーケティング1:マーケティングの4P) 5. Basic of global marketing 2: Branding(グローバルマーケティング2:ブランディング) 6. Theory of organization culture(企業文化論) 7. Theory of leadership(リーダーシップ論) 8. Global governance and internal control(グローバルガバナンスと内部統制) 9. Theory of consumer culture(消費者文化) 10. Midterm exam(中間試験) 11. Final project release(ファイナルプロジェクトの詳細説明) 12. Group work(グループワーク) 13. Group Presentations(ファイナルプロジェクト発表) 14. Recap of course(授業のまとめ)
【準備学習】 Read through the assigned articles before the class. 講義中にも扱いますが、事前に配布する論文・課題資料等に目を通してから授業に出席すること。
- <成績評価方法及び水準>
- グループワーク50点満点、中間試験を25点満点、各講義で実施するディスカッションへの貢献度を25点満点で評価し、合計60点以上を合格とする。
Group presentation 50 points, Midterm Exam 25 points, Contribution to the class discussion 25 points, Pass score: 60 points.
- <教科書>
- 特に指定はありません。
None
- <参考書>
- 授業中に都度、参考資料を紹介します。
Additional reading materials will be provided as necessary.
- <オフィスアワー>
- 講義後、教室において質問等を受け付けます。
Questions are welcomed after class.
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