2018年度工学院大学大学院・建築学専攻
建築歴史意匠特論(Architectural History and Design)[4502]
2単位 中島 智章 准教授 [ 教員業績 JP EN ] 大内田 史郎 准教授 [ 教員業績 JP EN ]
- <授業のねらい及び具体的な到達目標>
- ここ2000年の建築の歴史の中でも重要な建築理論書や建築史関連の文献・論文の講読を行い、それらについての理解を深める。これらの知識は、いわゆる建築計画系分野(狭義の建築計画、歴史意匠、建築設計など)にたずさわるにあたっても有用であり、建築計画系各分野の研究・実践においてそれらを応用できるようになることを目指す。
また、歴史的建造物の保存・再生の幾つかの事例について見学と輪読を交えながら理解を深め、歴史的な観点からの見方や、実際の設計における手法や課題について学ぶ。
We read one of the important architectural theory books or several papers concerning Architectural History to deepen our understanding of them. This knowledge is also useful for the Architectural Planning, Conservation Management Design and Architectural Design, etc. Our aim is to apply it in the research and practice of each field of Architectural Planning. In addition, we will deepen our understanding with some examples of Conservation Management Design of historic buildings, while learning about a historical point of view and practical design methods and issues.
- <授業計画及び準備学習>
- 1. 前半ガイダンス、および、輪読の役割分担
準備学習:対象書籍や論文集の目次・序文の通読 2. 文献購読・発表 準備学習:各自、担当する論文の研究背景・目的・方法・結論を分析する。 3. 文献購読・発表 準備学習:各自、担当する論文の研究背景・目的・方法・結論を分析する。 4. 文献購読・発表 準備学習:各自、担当する論文の研究背景・目的・方法・結論を分析する。 5. 文献購読・発表 準備学習:各自、担当する論文の研究背景・目的・方法・結論を分析する。 6. 文献購読・発表 準備学習:各自、担当する論文の研究背景・目的・方法・結論を分析する。 7. 文献購読・発表 準備学習:各自、担当する論文の研究背景・目的・方法・結論を分析する。 発表は各回3名を予定。履修生の数が少ない場合、残りの回数は教員による授業を実施する。 8. 後半ガイダンス、輪読の役割分担、および、見学対象建築の解説 準備学習:対象文献を通読する。 9. 歴史的建造物の保存・再生事例の見学(第9、10回は同日に集中実施する) 準備学習:見学対象建築についての配付資料を熟読する。 10.歴史的建造物の保存・再生事例の見学(第9、10回は同日に集中実施する) 準備学習:見学対象建築についての配付資料を熟読する。 11. 文献購読・発表 準備学習:対象文献の該当箇所を熟読し、発表者は発表資料を作成する。 12. 文献購読・発表 準備学習:対象文献の該当箇所を熟読し、発表者は発表資料を作成する。 13. 文献購読・発表 準備学習:対象文献の該当箇所を熟読し、発表者は発表資料を作成する。 14.学習内容の振り返り 準備学習:前回までの総復習を行う。
1. Introduction and Distribution of reading part of textbook Preparation: Reading of the Contents and the Introduction of textbook 2. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 3. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 4. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 5. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 6. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 7. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article Some lectures on the architectural history, if students not enough for six lectures, “Reading the textbook” 8. Introduction Distribution of reading part of textbook Presentation of the historic building that we visit in this course Preparation: Reading the textbook 9. Visiting a case of Conservation Management Design of historic building Preparation: Reading the text on the historic building that we visit 10. Visiting a case of Conservation Management Design of historic building Preparation: Reading the text on the historic building that we visit 11. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 12. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 13. Reading the textbook Preparation: Analysing background, aim, method and conclusion of the article 14. Course Reviews Preparation: Revising the lectures
- <成績評価方法及び水準>
- 輪講形式の発表内容によって評価する。得点が60点以上の者に単位を認める。
An evaluation score of 60 and over is required to get two credits.
- <教科書>
- 特になし。
- <参考書>
- [中島(智)]
都市史学会の論文誌『都市史研究』掲載の論文等を、各自、1本ずつ選択する。 Papers in Toshishi Kenkyu (Journal of Urban and Territorial History) [大内田] 第8回授業で指示する。今のところ、下記の文献を予定している。 T.H.M.プルードン:『近代建築保存の技法』、鹿島出版会、2012年 Theodore H. M. PRUDON: Preservation of Modern Architecture, Wiley, 2008
- <オフィスアワー>
- [中島(智)]
時間:後期金曜日の15:00〜15:30 場所:新宿キャンパス高層棟26階2676号室(中島(智)研究室) その他、簡単な質問は授業前後に教室でも受け付ける。 Time and day: 15:00-15:30, Friday, Second semester Office: room 2676, 26F, Shinjuku campus [大内田] 時間:後期水曜日 17:30〜18:30 場所:新宿キャンパス2672号室 その他、簡単な質問は授業前後に教室でも受け付ける。 Time and day: 17:30-18:30, Wednesday, Second semester Office: room 2672, 26F, Shinjuku campus
- <学生へのメッセージ>
- 毎年、修士課程のプロジェクト研究(設計)の発表会に参加しているが、ここ2、3年、プロジェクトに関連する事柄に対して、多くの発表者の備えている知識が圧倒的に欠けていることを痛感している。
所属研究室の活動が最も重要なのは当然だが、この科目も含め、たまには指導教員以外の教員の授業に参加することも、修士に期待される幅広い関心を呼び起こすのに大切なのではないかと考える。
Every year, I participate in the project research presentation of master course students, but nowadays, I feel that their knowledge about the matters related to their project is a little poor. Also, there is plenty room for improvement on their writing method of paper supporting their own design theory. I recognize that the activities of your studio are the most important, but I think that participation in diverse courses is also important for evoking various interests worthy of master course student.
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