2018年度工学院大学大学院・機械工学専攻

運動・知能シミュレーション特論(Advanced Simulation on Motion & Intelligence)[2203]


2単位
金丸 隆志 准教授  [ 教員業績  JP  EN ]
最終更新日 : 2018/12/13

<授業のねらい及び具体的な到達目標>
コンピュータプログラミングにより、力学シミュレーションと知能シミュレーションを行う技術を習得する。力学シミュレーションは主に多次元の常微分方程式の数値積分を取り扱い、知能シミュレーションは簡単なゲームプログラム(ドットイートゲーム、じゃんけんゲーム)を題材として学習を行う。言語は主にJavaかExcel上のBasic(VBA)を用いる。

The methods for simulations of the dynamical systems and the intellectual systems are studied. For simulations of the dynamical systems, the numerical integration of differential equations are explained. For simulations of the intellectual systems, the programs of dot-eat game and rock-paper-scissors are shown as two examples. As programming languages, Java or VBA are mainly used.

<授業計画及び準備学習>
<運動シミュレーション>
1.常微分方程式の数値解法(ガイダンスと簡単な実例)
2.プログラム解説
3.実際に応用問題に適用してみる
4.これまでの知識を用いた演習
5.これまでの知識を用いた演習
6.これまでの知識を用いた演習
7.これまでの知識を用いた演習

<知能シミュレーション>
8.ドットイートゲームについての解説1
9.ドットイートゲームについての解説2
10.じゃんけんゲームについての解説1
11.じゃんけんゲームについての解説2
12.これまでの知識を用いた演習
13.これまでの知識を用いた演習
14.最終課題

1. Numerical integration of differential equations.
2. Explanation of the program for numerical integration.
3. Application of the numerical integration.
4. Practice (1).
5. Practice (2).
6. Practice (3).
7. Practice (4).

8. Explanations of the program of dot-eat game (1).
9. Explanations of the program of dot-eat game (2).
10. Explanations of the program of rock-paper-scissors (1).
11. Explanations of the program of rock-paper-scissors (2).
12. Exercise (1).
13. Exercise (2).
14. Final problem.

<成績評価方法及び水準>
講義中に課す課題および最終講義後に課す課題の評価を総合して成績を決定する。

Grades are determined based on the evaluations of the problems given in the lecture.

<教科書>
指定教科書なし

No textbook is required.

<参考書>
指定参考書なし

No textbook is required.

<オフィスアワー>
金曜日:八王子4号館805 13:00〜13:30
上記時間以外でもメールで約束の上随時面談可
メールアドレス:at13099@ns.kogakuin.ac.jp

13:00〜13:30 on Friday @805, the 4th building, Hachioji.
e-mail: at13099@ns.kogakuin.ac.jp


このページの著作権は学校法人工学院大学が有しています。
Copyright(c)2018 Kogakuin University. All Rights Reserved.