2017年度工学院大学大学院・建築学専攻
医療・福祉施設計画特論(Theory of Healthcare and Welfare Facilities)[2106]
2単位 筧 淳夫 教授 [ 教員業績 JP EN ]
- <授業のねらい及び具体的な到達目標>
- 医療施設・福祉施設を整備する際の制度上、プロセス上、計画上の課題を理解し、創造的提案能力を獲得する。
Understand institutional, process and planning issues in building medical facilities / welfare facilities, and acquire creative proposal ability.
- <授業計画及び準備学習>
- 1. 医療・福祉施設の制度と建築(1):4/11
医療・福祉施設の制度を理解する。 準備学習:医療施設制度および医療保険制度について調べておく。 2. 医療・福祉施設の制度と建築(2):4/18 医療・福祉施設の制度を理解する。 準備学習:福祉施設制度および介護保険制度について調べておく。 3. 医療・福祉施設の利用者:4/25 医療施設の入院患者・外来患者や介護施設の入所者や通所者の実態を理解し、施設の利用者に対する理解を深める。 準備学習:医療施設の入院患者・外来患者、介護施設の入所者・通所者の実態についていずれか一つを選択して調べておく。 4. 施設整備のプロセス(1):5/9 施設の整備段階を理解する。 準備学習:基本構想、基本計画、基本設計、実施設計の目的を調べておく 5.施設整備のプロセス(2):5/16 設計者の選定方法を理解する。 準備学習:プロポーザルコンペ方式の事例を一つまとめておく。 6.施設整備のプロセス(3):5/23 施設整備の事業形態を理解する。 準備学習:デザインアンドビルド方式について調べておく。 7.コスト・成長と変化から考える施設整備:6/6 医療施設の施設整備に関わるコスト構造と空間の成長と変化から段階的施設整備について理解する。 準備学習:建築のライフサイクルコストについて調べておく。 8.病棟の計画(1):6/13 病棟の歴史的変遷について理解する。 準備学習:多様な平面型の病棟プランを10例集める 9.病棟計画(2):6/20 スタッフステーションの機能について理解する。 準備学習:前回集めた病棟プランをスタッフステーションの位置から考えて整理する。 10.病棟計画(3):6/27 看護単位の規模計画について理解する。 準備学習:前々回集めた病棟プランを病床数の大きさで整理する。 11.特別養護老人ホームの居室計画:7/4 特別養護老人ホームの居室計画に必要な要件を理解する。 準備学習:特別養護老人ホームの事例を10例集める。 12.特別養護老人ホームの事例分析(1):7/11 前回集めた特別養護路老人ホームの計画案について理解を深めるために、ディスカッションを行う。 準備学習:前回集めた事例を理解しておく。 13.特別養護老人ホームの事例分析(2):7/18 前々回集めた事例について肯定的立場、否定的立場の両面からの評価を発表する。 準備学習:前々回集めた事例の中から一つ選び出し、発表の準備を行う。 14.学習成果の振り返り:8/1 準備学習:前回までの総復習を行う。 1. Institution and architecture of medical and welfare facilities (1): 4/11 Understand the institutions of medical and welfare facilities. Preparatory Learning: Study the medical facility system and medical insurance system. 2. Institution and architecture of medical and welfare facilities (2): 4/18 Understand the institutions of medical and welfare facilities. Preparatory learning: Study about the welfare facility system and nursing care insurance system. 3. Users of medical and welfare facilities: 4/25 Understand the actual condition of hospitalized patients and outpatients at medical facilities and residents and officials of nursing care facilities and deepen their understanding of facilities users. Preparatory learning: Select either one of inpatient / outpatient in a medical facility, residents of a nursing home care facility, or residents of a nursing home. 4. Process of facility maintenance (1): 5/9 Understand the maintenance phase of the facility. Preparatory learning: Study the basic concept, basic plan, basic design, and purpose of implementation design 5. Facility maintenance process (2): 5/16 Understand the designer 's selection method. Preparatory Learning: We will summarize the cases of the proposal competition method. 6. Process of facility maintenance (3): 5/23 Understand the business form of facility maintenance. Preparatory learning: Study on the design and build method. 7. Facilities development considering cost, growth and change: 6/6 Understand the gradual facility development from the cost structure related to facility maintenance of medical facilities and the growth and change of space. Preparatory learning: Learn about the life cycle costs of buildings. 8. Ward planning (1): 6/13 Understand the historical transition of the ward. Preparatory learning: Collect 10 cases of various plan type ward plans 9. Ward planning (2): 6/20 Understand the function of the staff station. Preliminary study: Organize the ward plan collected last time, considering from the position of the staff station. Ten. Ward planning (3): 6/27 Understand the scale planning of nursing units. Preparatory learning: We arrange ward plans gathered last time by magnitude of the number of beds. 11. Living room planning of special nursing home for the elderly: 7/4 Understand the requirements necessary for living room planning of special nursing home for the elderly. Preparatory learning: Collect ten cases of special nursing home for the elderly. 12. Case analysis of special nursing home for the elderly (1): 7/11 Discussion will be held to deepen the understanding of the plan for the special nursing care nursing home collected last time. Preparatory learning: Understand the case collected last time. 13. Case analysis of special nursing home for the elderly (2): 7/18 We will present an evaluation from both positive and negative standpoints about the case we collected last time. Preparatory learning: Choose one of the cases collected last time and prepare for the presentation. 14. Review of learning outcome: 8/1 Preparatory learning: Total review until last time.
- <成績評価方法及び水準>
- 成績評価は,医療施設と福祉施設計画に関する計2回のレポートで評価する。
各回のレポートをそれぞれ50点満点で評価を行い、60点以上を合格とする。 Grade assessment is evaluated in total of two reports on medical facilities and welfare facility planning. Each report is evaluated with a score of 50 points each, and more than 60 points are passed.
- <教科書>
- 特に定めない
None
- <参考書>
- 「医療施設 IS建築設計テキスト」市ヶ谷出版社
「新建築学大系31病院の設計」彰国社 「高齢者の住まい IS建築設計テキスト」市ヶ谷出版社
- <オフィスアワー>
- 火曜日 13:00〜13:30 新宿キャンパス 25階2572号室
Tuesday 13: 00-13: 30 Shinjuku Campus 25th Floor Room 2572
- <学生へのメッセージ>
- この講義は、医療施設および福祉施設を整備する際に必要となる専門的知識を獲得するとともに、他の施設整備において応用可能な考え方を獲得することを目的とした講義です。受け身の講義ではなく、院生とともに考える講義を行いますので積極的に意見を述べてください。授業において考えることを大切にする講義です。
This lecture is a lecture aimed at acquiring the expert knowledge necessary for developing medical facilities and welfare facilities and acquiring concepts applicable to other facilities development. I will do lectures to think with graduate students, not passive lectures, so please express your opinions positively. It is a lecture to value thinking in class.
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