2016年度工学院大学大学院・機械工学専攻

機械工作特論(Advanced Machining)[5402]


2単位
西村 一仁 教授  [ 教員業績  JP  EN ]
最終更新日 : 2018/12/19

<授業のねらい及び具体的な到達目標>
もの作りを通して,社会に出る準備としてのMOTを学習する.
加工の基礎力を一歩深めるために,高精度加工について精度・能率・コストの向上について学習する. 更に,もの作りの現場で行われている治具,工具の設計を行い加工方法と製造コストの算出を行う.製品加工について調査,考案して発表・討議を行う.これにより機械技術者としての知識と設計力の創造を高める.
Through learning making things, make student to study MOT as ready to come out in society.
As the further step after learning the basic processing knowledge, advanced course will be provided about improving the accuracy, efficiency and cost down for high-precision machining. In addition, learn to design the tools and the fine processing method and and perform the calculation to manufacturing costs that has been done in the real world during making things. Performaing the product processing research, make presentations and discussions devised, this will enhances the creativity of design and knowledge studying as a good mechanical engineer.

<授業計画及び準備学習>
1.ガイダンス 母性原理と機械加工について概説する.
   準備学習:精密加工と汎用加工の違いについて討議する.
 2.工作機械の基本構造と仕組みについて解説する.
   準備学習:加工面の評価と計測技術についてレポートを作成.
 3.工作機械と加工特性(熱変形,静・動剛性)について解説する.
   準備学習:機械設置環境と加工精度についてレポートを作成.
 4.切削加工について解説する.
   準備学習:高速加工と高能率加工についてレポートを作成
 5.研削加工について解説する.
   準備学習:アップカット,ダウンカットについてレポートを作成
 6.特殊加工について解説する.
   準備学習:高エネルギー加工と加工変質層についてレポートを作成.
 7.ダイヤモンド工具について解説する.
   準備学習:超精密加工とFMSについてレポートを作成.
 8.もの作りにおける生産方法の最適化について解説する.
   準備学習:途上国での精密機械加工工場立ち上げの手順についてレポートを作成
 9.精密部品の加工及び検査について解説する.
   準備学習:機能材料の加工と変質層の除去についてレポートを作成
10.発表課題の説明およびグループ分けを行う.
   準備学習:精密加工部品を作製ための材料選定及ぶ加工方法の検討を提案.
11.各テーマについて追加説明を行う.
   準備学習:精度vs.価格と市場性について討論を行う.
12.課題発表の準備及び討論を行う.
   準備学習:PowerPointの作成.
13.課題の発表会
   準備学習:PowerPointの作成. 
14.学習成果の振り返り
   準備学習:前回までの総復習を行う.

1. It outlines the guidance of maternal principle and machining.
Prepare learning: to discuss the difference of precision machining and general-purpose processing.
2. To explain the basic structure and the mechanism of the machine tool.
Prepare learning: report on evaluation the processing surface and measurement technology
3. To explain the machine tools and processing characteristics (thermal deformation, Static and dynamic stiffness)
Prepare learning: create a report about the processing accuracy and machine installation environment.
4. To discuss cutting.
Prepare learning: report on high-speed machining and high-efficiency machining
5. To discuss grinding.
Prepare learning: creating the reports about the cut down and a cut-up,
6. To discuss the special processing.
Prepare learning: report on high energy and processing damaged layer.
7. To explain the diamond tools.
Prepare learning: create a report about the ultra-precision machining and FMS.
8. To discuss the optimization of production methods in making things.
Prepare learning: create a report about the procedure of start up a precision machinery processing plant in developing countries
9. To describes the processing and inspection of precision parts.
Prepare learning: create a report about alteration layer of functional materials as the publication or announcement challenges by separating groups
Prepare learning: proposed study of material selection and processing method for producing the precision machined parts.
11. Make additional description of each theme.
Prepare learning: perform discuss accuracy vs. price and marketability.
12. Carry out the preparation and discussion of the challenges about announcement or publication.
Prepare learning: Creating a PowerPoint.
13. Recital of challenges
Prepare learning: Creating a PowerPoint.
14. Reviewing of learning outcomes
Prepare learning: perform the total review of up to the last time.

<成績評価方法及び水準>
発表会での討論(口頭試問)の内容及びレポートで評価する.「D」以上の成績を収めたものに単位を認める.

<教科書>
教科書は設けない.(必要に応じてプリントを配布する)

<参考書>
"Fundamentals of Modern Manufacturing"2nd Edition, Mikell.P.Grver,Jon Wiley & Sons.Inc.
"Mechanical Metallurgy"George E.Dieter,McGraw-Hill Book Co.
「切削・研削加工」上下 臼井英治 著 共立出版
「精密工学シリーズ精密機構」精密工学会編 オーム社
「精密工学シリーズ研削工学」精密工学会編 オーム社
「精密工学シリーズ切削工学」精密工学会編 オーム社
「ダイヤモンドホイール研削工学」田中武司 著 現代図書
「ダイヤモンド技術総覧」ダイヤモンド技術総覧編集委員会編 エヌジーティー

<オフィスアワー>
金曜日9:00−12:00(八王子校舎8−307)
メール(at13473@ns.kogakuin.ac.jp)での質問や相談はいつでも対応します.

<学生へのメッセージ>
What to make?  How to make?
To consider“What you want to do?” and“How to realize it?” first
To make start if you have desire from knowing“What to do”
What things must continue to develop in company?
Therefore, it is necessary to consider “What to make?”
To educate the freshman have a consciousness of "cost and delivery time" as a real business people in the future, To have certain cosmopolitan of business training to the students with "practical skills", "immediate use" concept .Through the machining process practice in the classroom, Students will gain the certain ability can perform the similar case in the real mechanical processing world. After completion, it is the hope that it will be getting fluttered large in society.


このページの著作権は学校法人工学院大学が有しています。
Copyright(c)2016 Kogakuin University. All Rights Reserved.