2011年度工学院大学 情報学部情報デザイン学科

Interactive English B[2232]

試験情報を見る] [授業を振り返ってのコメント(学内限定)

1単位
水谷 明子 非常勤講師

最終更新日 : 2012/03/09

<授業のねらい及び具体的な達成目標>
The aim of this course is to improve the students’ general knowledge and abilities to use English across the four skills: listening, speaking, reading and writing. The methodology utilized in this course has been developed from research being conducted at Kogakuin University and is termed “Hodological Mapping.” This method entails students forming an internalized system of communicative patterns derived from the culture of the target language (for a detailed explanation of the above, see A Study on Building an Efficient System and Philosophy of Language Learning for Engineering Students in Annual Report No. 11 (2003/2004) Research Institute of Sciences and Technology, Kogakuin University). Interactive English B will focus on developing the students’ oral/aural skills in the following areas: intercultural communication (critical thinking applied to cross-cultural communication), discussion of social issues, problem solving, and working in English.

<授業計画及び準備学習>
日常生活のさまざまな場面に対応できるよう、リスニングやスピーキングを中心に英語コミュニケーション能力を形成する。
1. ガイダンス、How was your holiday?(モデル会話に基づき、夏休みについてペアで口頭発表)
2. Unit 9 (Asking about plans and itineraries, Discussing tour activities)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備 
3. Unit 10 (Ordering food and drink, Confirming information)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備
4. Unit 11(Making complains, Expressing intentions)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備
5. Unit 12(Leaving messages)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備
6. Unit 9〜12総復習、ロール・プレイ
  準備学習:小テストの準備、ロール・プレイの準備
7. Unit 9〜12ロール・プレイ・テスト
  準備学習:ロール・プレイ・テストの準備
8.Unit 13(Talking about locations around town, Asking directions)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備
9. Unit 14(Talking about prices, Changing money)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備 
10. Unit 15(Paying for goods and services, Dealing with bills)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備
11. Unit 16(Talking about service, Saying Good bye)
  準備学習:教科書の予習、小テストの準備
12. Unit 13〜16総復習、ロール・プレイ
  準備学習:小テストの準備、ロール・プレイの準備
13. Unit 13〜16ロール・プレイ・テスト
  準備学習:ロール・プレイ・テストの準備
14. Unit 9〜16総復習、ロール・プレイ総復習
  準備学習:小テストの準備
15. 学習成果の確認(試験)
  準備学習:教科書Unit 9〜16の総復習

<成績評価方法及び水準>
授業内で行う小テストとロール・プレイ・テストを約60%、最終回に行う試験を約40%の割合で配点し、総合して60点以上を合格とする。ただし、3分の1以上欠席した学生は、履修放棄とみなし成績評価を行わない。

<教科書>
Stephen Hall, Troy Blappert, 宍戸真, 『Strategies for Better Communication』、成美堂。

<オフィスアワー>
毎回授業後に、教室または講師室にて、質問、相談を受け付ける。

 

このページの著作権は学校法人工学院大学が有しています。
Copyright(c)2011 Kogakuin University. All Rights Reserved.