2010年度工学院大学 情報学部情報デザイン学科

Interactive English B[2236]

試験情報を見る] [授業を振り返ってのコメント(学内限定)

1単位
小森 由里 非常勤講師

最終更新日 : 2011/02/21

<授業のねらい及び具体的な達成目標>
The aim of this course is to improve the students’ general knowledge and abilities to use English across the four skills: listening, speaking, reading and writing. The methodology utilized in this course has been developed from research being conducted at Kogakuin University and is termed “Hodological Mapping.” This method entails students forming an internalized system of communicative patterns derived from the culture of the target language (for a detailed explanation of the above, see A Study on Building an Efficient System and Philosophy of Language Learning for Engineering Students in Annual Report No. 11 (2003/2004) Research Institute of Sciences and Technology, Kogakuin University). Interactive English B will focus on developing the students’ oral/aural skills in the following areas: intercultural communication (critical thinking applied to cross-cultural communication), discussion of social issues, problem solving, and working in English.

<授業計画及び準備学習>
コース前半は、教科書に沿って、交渉や意見交換の様相が含まれる日常生活の場面を設定し、口頭でのコミュニケーション能力を育成する。コース後半は、英語による議論の展開の仕方、議論に使われる表現方法の定着を図り、‘Should English be eliminated from university entrance exams?'というトピックでディスカッションを行う。

1. ガイダンス、How was your holiday?(モデル会話に基づき、夏休みについてペアーで口頭発表)
2. Unit 9 (Asking about plans and itineraries, Discussing tour plans)
  準備学習:教科書p.41の問題、小テストの準備
3. Unit 11(Making complains, Expressing intentions)
  準備学習:教科書p.51の問題、小テストの準備
4. Unit 12(Leaving messages)
  準備学習:教科書p.56の問題、小テストの準備
5. Unit 9,11,12 復習
  準備学習:小テストの準備
6. Unit 13(Talking about locations around town, Asking directions)
  準備学習:教科書p.61の問題、小テストの準備
7. Unit 14(Talking about prices, Changing money)
  準備学習:教科書p.66の問題、小テストの準備 
8. Unit 13&14 復習
  準備学習:小テストの準備
9.Unit 9〜14(10を除く)総復習
  準備学習:小テストの準備
10.ロール・プレー テスト
  準備学習:Unit 9〜14(10を除く)Team Workの復習
11.ディスカッション準備
  準備学習:配布プリントを読み、ディスカッションのトピックに関する情報を予め整理しておく
12.ディスカッション準備
  準備学習:英語の議論によく使う表現の復習 小テストの準備
13. 教科書Unit 9〜14(10を除く)及び ディスカッションの総復習
  準備学習:ディスカッションにおける自分の役割に基づき、発表内容を準備
14.ディスカッション
  準備学習:授業内で行ったタスクシート1と2の復習
15.学習成果の確認(試験)
  準備学習:教科書Unit 9〜14(10を除く)及び ディスカッションの総復習

<成績評価方法及び水準>
授業内で行う小テスト、ロール・プレーのテスト(1回)、ディスカッションのテスト(1回)の合計を約60%、最終回に行う試験を約40%の割合で配点し、総合して60点以上を合格とする。
ただし、出席回数が3分の2に満たない学生は履修放棄とみなし成績評価を行わない。

<教科書>
Strategies for Better Communication (成美堂): Stephen Hall, Troy Blappert, Makoto Shishido 著
コース後半は、配布プリントを使用する。

<オフィスアワー>
毎週授業後に、教室または講師室にて、質問、相談を受け付ける。

 

このページの著作権は学校法人工学院大学が有しています。
Copyright(c)2010 Kogakuin University. All Rights Reserved.