2009年度工学院大学 情報学部コンピュータ科学科

Interactive English B[2134]

試験情報を見る] [授業を振り返ってのコメント(学内限定)

1単位
小森 由里 非常勤講師

最終更新日 : 2011/02/16

<授業のねらい及び具体的な達成目標>
The aim of this course is to improve the students’ general knowledge and abilities to use English across the four skills: listening, speaking, reading and writing. The methodology utilized in this course has been developed from research being conducted at Kogakuin University and is termed “Hodological Mapping.” This method entails students forming an internalized system of communicative patterns derived from the culture of the target language (for a detailed explanation of the above, see A Study on Building an Efficient System and Philosophy of Language Learning for Engineering Students in Annual Report No. 11 (2003/2004) Research Institute of Sciences and Technology, Kogakuin University). Interactive English B will focus on developing the students’ oral/aural skills in the following areas: intercultural communication (critical thinking applied to cross-cultural communication), discussion of social issues, problem solving, and working in English.

<授業計画及び準備学習>
コース前半は、交渉や意見交換の様相が含まれる日常生活の場面を設定し、口頭でのコミュニケーション能力を育成するため、以下の順に授業を進める。
 (1)キーワード、キーフレーズの導入
 (2)モデル会話の練習
 (3)リスニング練習
 (4)ロール・プレー

コース後半は、英語による議論の展開の仕方、議論に使われる表現方法の定着を図り、社会問題についてディスカッションを行う。

毎回、次の授業で行う小テストの範囲及び予習を指示する。

<成績評価方法及び水準>
毎回の授業内で行う小テスト、ロール・プレーのテスト(1回)、ディスカッションのテスト(1回)の合計を約60%、学期末の定期試験を約40%の割合で配点し、総合して60点以上を合格とする。
原則として、出席回数が3分の2に満たない学生は履修放棄とみなし成績評価を行わない。

<教科書>
Strategies for Better Communication (成美堂): Stephen Hall, Troy Blappert, Makoto Shishido 著
コース後半は、配布プリントを使用する。

<オフィスアワー>
毎週授業後に、教室または講師室にて、質問、相談を受け付ける。

 

このページの著作権は学校法人工学院大学が有しています。
Copyright(c)2009 Kogakuin University. All Rights Reserved.